U periodu od 28. do 30. kolovoza 2018. godine, Ministarstvo prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K je u suradnji sa Pedagoškim zavodom Mostar i Zavodom za školstvo Mostar, te uz kontinuiranu potporu Misije OESCE-a u BiH, organiziralo radionice za pedagoge svih osnovnih i srednjih škola u HNŽ-K tijekom kojih su diskutirana pitanja i rješenja smanjenjenja broja izostanaka i usaglašavanja kriterija ocjenjivanja.
Ministarstvo, u suradnji sa Pedagoškim zavodom i Zavodom za školstvo, kontinuirano i sistemski radi na provođenju dva prioriteta proistekla iz razvojnog planiranja kao zajednička većem broju škola – smanjenje broja izostanaka i usaglašavanje kriterija ocjenjivanja.
U prvom dijelu radionice pedagozi su imali priliku poboljšati svoje znanje o mjerljivim indikatorima i djelotvornim načinima njihovog određivanja, kako bi škole mogle što bolje evaluirati proces samovrednovanja, te izmjeriti eventualne učinke istog na samu školu, a sve u cilju poboljšanja kvaliteta odgojno-obrazovnog procesa u cjelini.
S ciljem utvrđivanja uzroka, razloga i posljedica evidentno velikog broja izostanaka i neujednačenog kriterija ocjenjivanja, kao i direktne uzročno-posljedične veze sa cjelokupnim nastavnim procesom (nastava, metodologija izvođenja nastave, vrste i tipovi nastave, obrada novog gradiva, sistematizacija, ponavljanje, objektivnost ocjenjivanja, disperzija ocjenjivanja i ispitivanja-pismeno-usmeno..) u proljeće ove godine, a na inicijativu Ministarstva, Pedagoškog zavoda i Zavoda za školstvo je provedeno istraživanje u svim osnovnim i srednjim školama u HNŽ-K. Ministarstvo je uradilo sveobuhvatnu analizu podataka dostavljenih od škola, te je predstavilo rezultate iste svim pedagozima u sklopu realiziranja navedene radionice.
U navedenom istraživanju ispitivani su stavovi i mišljenje učenika osmog i devetog razreda osnovnih škola i prvog, drugog, trećeg i četvrtog razreda srednjih škola sa područja HNŽ-K. Od ukupno 50 osnovnih škola, kvantitativnu analizu je dostavilo 45, a od ukupno 29 srednjih škola, kvantitativnu analizu su dostavile 24 škole. Ukupno 3485 osnovaca i 6485 srednjoškolaca (ukupno 9970 učenika) imalo je priliku iznijeti svoje mišljenje i stavove o uzrocima, razlozima i posljedicama velikog broja izostanaka, kao i o direktnoj uzročno-posljedičnoj vezi sa kriterijima ocjenjivanja. Navedena analiza obuhvatila 436 526 pristiglih učeničkih odgovora.
Nakon prezentacije rezultata istraživanja, pedagozi svih osnovnih i srednjih škola u HNŽ-K, imali su priliku da kroz diskusiju predlože određene mjere za unaprjeđivanje i poboljšanje kvaliteta odgojno-obrazovnog procesa u cjelini. Prisutni su razgovarali o budućim koracima i mjerama koje treba poduzeti kako bi se smanjio broj izostanaka, te ujednačili kriteriji ocjenjivanja. Preporučeno je da se svi učesnici odgojno-obrazovnog procesa: Ministarstvo, Zavod za školstvo, Pedagoški zavod, direktori/ravnatelji, nastavnici, roditelji i učenici aktivno uključe u ovaj proces. Zaključeno je da je potrebno u potpunosti urediti zakonsku regulativu koja regulira ove oblasti, te raditi na dosljednom provođenju iste, zatim, podići svijest roditelja o potrebi za smanjenjem izostanaka i raditi na tome da škole i roditelji, u partnerskom djelovanju, pokušaju zajedno utjecati na navedenu problematiku. Također, predloženo je također da se poradi na modalitetima nagrađivanja učenika i škola koje imaju najmanji broj izostanaka.
Koordinacija i partnerski odnos svih zainteresiranih strana u odgojno-obrazovnom procesu ključna je za postizanje ovih postavljenih ciljeva, a u konačnici i za poboljšanja kvalitete odgojno-obrazovnog procesa u svim školama u HNŽ-K.