Ministarstvo prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K je danas, 24. 5. 2017. godine, u prostorijama Centra za kulturu Mostar, organiziralo IV konferenciju „0% tolerancije na nasilje u školama“.
IV konferencija je posvećena predstavljanju rezultata Akcionog plana prevencije nasilja i maloljetničke delikvencije u osnovnim i srednjim školama u školskoj 2016./2017. godini, koji je Ministarstvo prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K izradilo i realiziralo u suradnji s partnerskim nevladinim organizacijama -TPO Fondacija iz Sarajeva, Snaga mladih iz Mostara, Centar za ljudska prava iz Mostara, Udruženje Altruist Mostar, Genesis Project iz Banja Luke, SOS Porodični centar Mostar, Global Analitika iz Sarajeva i Pedagoškim zavodom i Zavodom za školstvo, s ciljem planskog, svrhovitog i sistematičnog zajedničkog preventivnog djelovanja u osnovnim i srednjim školama. Naime, u toku školske 2016./17. godine 9 organizacija je ponudilo programe koji su obuhvaćali različite ciljne grupe i teme vezane za prevenciju nasilja i kreiranje pozitivne školske klime.
Ministar prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K, dr. sc. Rašid Hadžović, je u ime Ministarstva izrazio zahvalnost svim partnerima u projektu, kao i sudionicima u realizaciji projektnih aktivnosti:
„Naš cilj jeste - poticanje socijalnog i emocionalnog razvoja učenika, osnaživanje roditelja i porodice, jačanje kapaciteta profesionalaca u obrazovanju u prevenciji, identifikacija i odgovor na slučajeve nasilja u školama, promoviranje zdravih životnih stilova među djecom i mladima, kao i primjena alternativnih mjera u postupanju sa djecom i maloljetnicima u riziku i kontaktu/sukobu sa zakonom. Jedan od očekivanih rezultata je i kreiranje modela saradnje Ministarstva obrazovanja, nevladinih organizacija, škola, drugih ustanova i institucija kojim će, na najbolji način, biti upotrijebljeni kapaciteti, resursi, znanja i iskustva svih učesnika. Kao što je ovo Ministarstvo 2012. donijelo Protokol o postupanju u slučajevima nasilja u školama, a 2013. godini Međuinstitucionalni protokol, koji su, kao zvanične dokumente preuzela Ministarstava obrazovanja iz nekoliko drugih kantona, tako želimo da i u ovom segmentu, sinergijskog djelovanja, ponudimo model te ponovo budemo jedan od lidera u ovoj oblasti.“
Ministar Hadžović je također naglasio kako bez sistemskog pristupa problemu nasilja, a posebno aktivnom i intenzivnom programu prevencije, kao i bez zajedničkog rada svih bitnih aktera društva – od obitelji, škole, obrazovnih vlasti pa do psiholoških, socijalnih i drugih službi podrške, teško možemo imati kvalitetne rezultate, te da zajedničkim radom možemo intenzivirati prevenciju i suzbijanje nasilja, ali i iznaći rješenja koja će nadograditi i unaprijediti postojeće aktivnosti na prevenciji ovog ozbiljnog problema među djecom i mladima.
Sve aktivnosti realizirane u sklopu Akcionog plana na konferenciji su predstavili sami sudionici, odnosno predstavnici radionica koje su aktivnosti sprovodili u školama, kao i učenici, roditelji, pedagozi i nastavnici osnovnih i srednjih škola. Snaga mladih iz Mostara je realizirala projekat „Inicijativa mladića – promoviranje zdravijih životnih stilova među mladima u Bosni i Hercegovini osporavanjem rodnih stereotipa, ispred koje se prisutnima obratio Sandro Jovanović, predstavivši realizirane aktivnosti u školama s područja HNK, i to u Srednjoj građevinskoj školi, Srednjoj strojarskoj školi Fausta Vrančića, Srednjoj turističko-ugostiteljskoj školi, Gimnaziji fra Grge Martića, Srednjoj ekonomskoj školi Joze Martinovića, Srednjoj ekonomskoj i ugostiteljsko-turističkoj školi, te u Drugoj gimnaziji i Gimnaziji Mostar.
Genesis Project iz Banja Luke je realizirao aktivnosti u sklopu projekta „Jačanje kapaciteta profesionalaca u obrazovanju i prevenciji, identifikaciji i odgovoru na slučajeve nasilja u osnovnim školama“, u dvije škole na području HNK - O. Š. Omer Maksumić Podvelež i O. Š. Bartola Kašića, a realizirane aktivnosti je predstavila Sanja Drmać, pedagoginja O.Š. Bartola Kašića. Drmać je naglasila važnost ovog projekta za buduće aktivnosti u prevenciji nasilnog ponašanja među učenicima, jer je već oformljen školski tim za prevenciju nasilja, prema UNICEF-ovoj terminologiji, gdje učenik učeniku prenosi znanja o nasilju, koji su najčešći oblici, kako ih prepoznati, te kako reagirati i spriječiti vidove nasilnog ponašanja kroz vještine dobre komunikacije i afirmativne poruke.
Izuzetno značajna tema kojoj je posvećena pažnja je i Zaštita djece i mladih od zlostavljanja na internetu, što je bio i naziv projekta organizacije Global Analitika iz Sarajeva, a aktivnosti je realizirala u VI Osnovnoj školi, O. Š. Cim, Srednjoj građevinskoj školi Jurja Dalmatinca Mostar, te Srednjoj školi Konjic.
Protokol o postupanju u slučajevima nasilja u školama koje je Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta donijelo 2012. godine, podrazumijevao je i formiranje koordinacijskih timova u školama. Edukaciju članova iz koordinacijskih timova preuzeo je na sebe Centar za psihološku podršku Sensus iz Mostara, u saradnji sa IN fondacijom iz Banja Luke, koji je planiranu edukaciju u sklopu projekta „Program prevencije vršnjačkog nasilja u prigradskim naseljima Grada Mostara“ realizirao u 4 škole u prigradskim naseljima grada Mostara – O. Š. Bijelo Polje, O.Š. Ilići, O.Š. Gnojnice, O.Š. Blagaj. Rezultate projektnih aktivnosti je prisutnima predstavila Alenka Čolaković – Avdić, pedagoginja O. Š. Gnojnice. „Kroz testiranje koje je provedeno u okviru projekta, došlo se do zaključka da učenici koji učestvuju u programu pokazuju manje simptoma stresa i anksioznosti, manje problema u ponašanju, bolju mogućnost održavanja pažnje i koncentracija, a do najvećeg poboljšanja je došlo u odnosu s vršnjacima, gdje više od 30% učenika procjenjuje da su njihove socijalne vještine poboljšane.“ Pored rada sa učenicima, Program je podrazumijevao i druge aspekte – rad sa nastavnim kadrom i roditeljima, gdje su kroz treninge obučavani kako prepoznati nasilje, te kako intervenirati sukladno Protokolu o postupanju u slučajevima nasilja, kao i kako stvarati pozitivnu školsku atmosferu kao preventivni mehanizam.
Sve dosadašnje aktivnosti koje Ministarstvo planira i realizira u oblasti prevencije, od donošenja Protokola 2012, pa do ovogodišnjeg Projekta, ima za cilj da doprinese stvaranju sigurne i kvalitetne školske klime. Ključni akteri u kreiranju takve školske klime su nastavno i stručno osoblje. Zato je jedna od vrlo značajnih aktivnosti na ovom Projektu posvećena upravo njima kroz program TPO Fondacije iz Sarajeva kroz implementaciju projekta „Prevencija i smanjenje vršnjačkog i rodno zasnovanog nasilja u školi“ koji je realiziran kroz projektne aktivnosti u sljedećim školama: O. Š. Antun Branko Šimić, O.Š. Ivana Gundulića, O.Š. Ilići O.Š. Mustafa Ejubović Šejh-Jujo, O.Š. Zalik, IV osnovnoj školi, Trećoj osnovnoj školi, O. Š. Ilije Jakovljevića i O. Š. Gnojnice i O. Š. Blagaj. O zaštiti mentalnog zdravlja i metodama upravljanja stresom kod nastavnika govorila je i direktorica Pedagoškog zavoda, Sabaheta Bijedić, kao i pedagozi Mirza Trbonja i Andrea Jevrić. Ispred Pedagoškog zavoda Mostar, Sabaheta Bijedić je čestitala svim akterima na uloženim naporima i na postignutim rezultatima u zajedničkom cilju borbe protiv agresivnog ponašanja, a s ciljem kreiranja škola koje će predstavljati jedno sigurno i pozitivno okruženje za učenike.
„Ono što je vrlo bitno u cijelom ovom procesu je jačati kompetencije i učenika i nastavnika, kako bi se bilo koji oblik nasilje spriječio, u čemu će oba Zavoda vrlo rado pružiti svoju kontinuiranu podršku. Da bi se kapaciteti dovoljno razvijali, potrebno je tome posvetiti pažnju već na fakultetima i studijskim programima obrazovanja i obučavanja budućih prosvjetnih radnika…Ove radionice su osmišljene kako bi nas osvijestili o tome da reagujemo na probleme pravovremeno, te riješili negativne oblike ponašanja, a samim tim doprinijeli kreiranju jedne pozitivne školske klime.“
Prisutnima se također obratila i Monja Šuta – Hubert, programska koordinatorica za TPO fondaciju, koja je istaknula važnost ciljanog djelovanja na jačanje školske zajednice, lokalnih ljudskih resursa za budući razvoj podrške radnicima u školama, kroz jačanje kompetencija nastavnika.
Predstavnici organizacija koji su realizovati projektne aktivnosti su, ovom prilikom, predstavnicima škola sudionica uručili zahvalnice za pomoć pri uspješno realiziranju projektnih aktivnosti.