Ministarstvo prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K je u ponedjeljak 28. studenog, 2016. godine u hotelu „City“ organiziralo Okrugli stol na temu „Perspektive obrazovanja i tržišta rada u sektoru turizma u HNŽ-K“, s početkom u 11 sati.
Okrugli stol je održan u sklopu IPA projekta pod nazivom „Poboljšanje vještina i znanja kroz integraciju srednjeg strukovnog obrazovanja za 'plavi' rast i razvoj turizma – Blue Skills“, s ciljem donošenja zaključaka o perspektivama obrazovanja i tržišta rada u sektoru turizma u HNŽ-K te jačanja suradnje između aktera sustava sturkovnog obrazovanja, s posebnom usmjerenošću na turizam. Prisutnima su se uvodnim obraćanjima obratili dr.sc. Rašid Hadžović, ministar prosvjete, znanosti, kulture i športa HNŽ-K; Veselko Čerkez, šef Kabineta predsjednika Vlade HNŽ-K, kao i Stjepan Primorac, predsjednik Turističkog klastera Hercegovina.
Ministar Hadžović je istaknuo važnost projekta za cijelu regiju, naglasivši da su partneri projekta i druge zemlje iz Jadransko-Jonske regije – Italija, Hrvatska, Crna Gora i Albanija, a njegov značaj je u tome što će sve države partneri imati iste nastavne planove i programe u turističko-ugostiteljskim školama te na taj način omogućiti razmjenu učenika i nastavnika. „Veoma je bitno što smo uspjeli kroz ovaj sektor, koji je posebno važan za HNK, povezati ekonomiju i obrazovanje i nadam se da ćemo i u budućnosti razrađivati nastavne planove i programe koji će doprinijeti poboljšanju povezivanja ekonomije i obrazovanja“, naglasio je Hadžović, dodavši da se nada da će novi nastavni planovi i programi biti u primjeni već naredne školske godine, kao i da bi do prve razmjene učenika moglo doći narednog ljeta.
U ime dr. sc. Nevenka Hercega, premijera Vlade Hercegovačko- neretvanskog kantona, prisutnima se obratio Veselko Čerkez, šef Kabineta, koji je naglasio kako je učestvovanje u zajedničkim programima i projektima u okviru prekogranične saradnje na tragu nastojanja da u što skorije vrijeme postanemo dijelom velike porodice europskih država. „Ovo su konkretni projekti koje trebamo razumjeti i na kojima trebamo raditi kako bismo se osposobili, educirali, usvojili i ostvarili neke vještine koje su nam dosad bile nepoznate, jer želimo ići u korak s vremenom i u korak s najsavremenijim postignućima - s onim što jest Europa danas.“
Predsjednik Turističkog klastera Hercegovina Stjepan Primorac ocijenio je kako je navedeni projekt od vitalnog interesa za turističku djelatnost jer tržište Hercegovine vapi za kvalitetnim kuharima, konobarima i slastičarima: „Ovakvim projektima se podiže turistička ponuda HNŽ-K na jedan veći nivo“, naglasio je Primorac. „Po meni je to prestižno zanimanje, kvalitetan kuhar je vrhunski plaćen i posao pronalazi bez problema…“, te dodao kako je riječ o „deficitarnom, kronično nedostajućem kadru kojeg uvozimo iz susjednih zemalja“.
Nakon uvodnih obraćanja, u drugom dijelu programa Okruglog stola, VET stručnjaci i profesori koji su uključeni u projektne radionice i studijske posjete u okviru projekta, dr. sc. Bernardica Milićević, profesorica iz Srednje turističko-ugostiteljske škole Mostar i Haris Idriz, VET stručnjak na projektu i zamjenik ravnatelja Gimnazije Mostar su imali izlaganja gdje su podijelili svoja iskustva stečena projektom, i ukazali na neke bitne odrednice za budući razvoj turizma u HNŽ-K, povezavši globalne trendove u turizmu i potrebe tržišta rada, sa nedostacima obrazovnog sustava, kao i na značaj projekta Blue Skills za perspektive obrazovanja u sektoru turizma, u HNŽ-K.
Njihova izlaganja su podstaknula prisutne da učestvuju u diskusiji vezanoj za utjecaj globalnih trendova na razvoj turizma i turističke ponude na lokalnom nivou, kao i na potrebe promjenjivog tržišta rada, koje iziskuje stručnu i osposobljenu radnu snagu, sa setom određenih vještina na koje obrazovni sustav treba da obrati pažnju, to jeste, da se premosti jaz između potreba tržišta rada i znanja i vještina koji su rezultat našeg obrazovnog sustava. Kako je cilj projekta poboljšati konkurentnost pomorskog i turističkog sektora kroz jačanje lanca vrijednosti obrazovanja od škola do tržišta rada, kao i podsticanje uniformnog seta kompetencija koje će biti jednako mjerljive i važeće u svim zemljama regije, ukazalo se i na nedostatke postojećeg obrazovnog sustava, kao i nedostatak zainteresovanosti kod mladih za zanimanja iz turističkog sektora.
Glavni cilj ovog okruglog stola bio je preporučiti mjere kojima će se unaprijediti srednje strukovno obrazovanje za turizam i ugostiteljstvo kako bi se kvalitetom turističkih kadrova osiguralo zadovoljenje kako sadašnjih potreba tako i budućih potreba turističkog razvoja.
U tom kontekstu identificirano je pet problemskih područja proizašlih iz diskusija: