U intervjuu za Novikonjic.ba ministar Velagić govorio je o dosadašnjim realiziranim aktivnostima, Zakonu o kulturi HNK i Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju u HNK.
Da li ste zadovoljni postignutim rezultatima od početka Vašeg mandata do sada? Čime niste zadovoljni i šta planirate unaprijediti u okviru Ministarstva na čijem ste čelu do kraja mandata?
VELAGIĆ: S obzirom na obim poslova koje pokriva Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK mogu reći da je za ovih godinu dana i sedam mjeseci urađeno zaista puno, ali i da ima još mnogo toga da se uradi. Kada je riječ o predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju, donijeli smo veliki broj novih podzakonskih akata, a to su:
Nadalje, izmijenili smo:
U oblasti visokog obrazovanja usvojili smo:
Kada je riječ o zakonskoj regulativi, ponosan sam na činjenicu da smo po prvi put u našem Kantonu donijeli Zakon o kulturi, dok je Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju u HNK na Skupštini HNK usvojen u formi nacrta i iskreno se nadam da ćemo uskoro donijeti i taj zakon.
U pripremi su još: Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju u HNK, Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju u HNK, Zakon o naučno-istraživačkom radu, kao i Zakon o visokom obrazovanju u HNK. Također, u narednom periodu radit ćemo na unapređenju razvoja nastavnih planova i programa u osnovnim školama, kako bismo našim učenicima pružili što kvalitetniji nastavni proces.
U segmentima kulture i sporta, realizirali smo brojne projekte koji su osnažili institucije kulture, sportske klubove i mlade talente. Izdvajali smo sredstva u kulturne manifestacije i sportske događaje i tako ćemo i dalje nastaviti.
Pred nama su brojni izazovi s kojima ćemo se u skorije vrijeme morati suočiti.
Tu prije svega mislim na izmjene i dopune nastavnih planova i programa u osnovnim školama tzv. kurikularnu reformu – koju sprovodimo u saradnji sa misijom OSCE-a – te temeljite reforme našeg tehničkog i srednjeg stručnog obrazovanja, koje smo započeli raditi u saradnji sa Udruženjem poslodavaca i GOPA Worldwide Consultants.
Kao čovjek koji je u svome radnom vijeku prošao put od nastavnika u osnovnoj školi do redovnog profesora Univerziteta ne zadovoljavam se letargičnim djelovanjem i kozmetičkim promjenama, nego težim kontinuiranom unaprijeđenju sistema. Zbog toga sam glavno težište svoga rada usmjerio upravo na reforme u obrazovanju, nauci, kulturi i sportu. To je možda i najteži oblik djelovanja – podizati sistem na viši nivo – ali bez njegove reforme nema napretka našega društva i boljeg ambijenta za našu djecu.
Moram iskreno reći da nisam zadovoljan brzinom realizacije određenih aktivnosti, ali čvrsto vjerujem da ćemo u vremenu pred nama ostvariti značajne pomake. Moj cilj nije da ostavim puku statistiku, nego promjenu nabolje u obrazovanju, nauci, kulturi i sportu koji će trajno ostati na dobrobit budućim generacijama.
Usvajanje Zakona o kulturi u HNK po prvi put predstavlja važan trenutak za kanton. Koji se primarni ciljevi nastoje postići usvajanjem ovog Zakona u kontekstu unapređenja oblasti kulture u Hercegovačko-neretvanskom kantonu?
VELAGIĆ: Usvajanje Zakona o kulturi u Hercegovačko-neretvanskom kantonu po prvi put predstavlja značajan iskorak i temelj za sistemsko i dugoročno razvijanje kulturne politike u našem Kantonu.
Do sada kultura u HNK nije bila uređena sveobuhvatnim zakonom, što je otežavalo planiranje i razvoj sektora. Ovim zakonom jasno je definirano šta kultura jeste, koje su njene javne potrebe, i njime se jača otvorenost sistema i njeguje kulturni pluralizam. Želimo da kultura postane dostupna, prepoznata i podržana u svakom dijelu kantona – ne samo u većim gradskim sredinama, nego i u manjim općinama. Kultura ne treba da bude privilegija, već javno dobro dostupno svima.
Zakon je, dakle, temelj iz kojeg ćemo razvijati zdrav, funkcionalan i moderan kulturni sistem koji prepoznaje stvaraoce, njeguje vrijednosti, i aktivno doprinosi razvoju društva.
Na Ministarstvu je sada da, kroz pravilnike i saradnju sa drugim nivoima, to pretoči u konkretne promjene koje se osjete u svakodnevnom radu.
U narednom periodu slijedi izrada provedbenih akata, jer želimo da svaki grad i općina u HNK imaju koristi od razvoja kulture – ne samo kroz finansije, nego i kroz stvaranje prostora za slobodno, kvalitetno i kreativno izražavanje. Naš cilj je jasan: učiniti kulturu dostupnom svima, cijenjenom i održivom, a ovaj zakon je najvažniji korak u tom pravcu.
Da li Ministarstvo planira podržavati rad institucija kulture i pojedinaca i na koji način?
VELAGIĆ: Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK i ove, kao i prethodnih godina, podržava rad institucija kulture i pojedinaca s područja našeg Kantona.
Tako ćemo, u skorije vrijeme, objaviti Javni poziv za predlaganje projekata iz područja kulture radi sufinanciranja, na kojem pravo na učestvovanje imaju sve fizičke osobe koje imaju prepoznatljive rezultate u radu, pravne osobe, organizacije i udruženja građana koje su registrirane kod nadležne institucije u HNK.
Osim javnog poziva, izdvajamo značajna sredstva za izgradnju objekata institucija kulture koji će povećati pristupačnost i učestvovanje u kulturnom životu svih građana, kao i ulaganje u unapređenje (obnova ili opremanje) javne kulturne infrastrukture, rekonstrukcija objekata koji afirmiraju historijski razvoj BiH i kulturni/vjerski identitet njenih naroda i mnogi drugi projekti.
Također, podržavamo rad nacionalnih udruženja i organizatora nacionalnih manifestacija. Izdvajanjem sredstava za sve navedene projekte želimo unaprijediti oblast kulture, kao i podržati rad organizacija i pojedinaca koji se bave ovim segmentom i motivirati umjetnike i kulturne radnike na kreativno djelovanje.
Na taj način, stvorit ćemo ambijent u kojem će institucije i pojedinci imati bolje uslove za rad i mogućnost da svoje ideje realizuju na kvalitetniji i održiv način.
U petak, 27. juna održat će se javna rasprava o Nacrtu Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u HNK. Koje novine donosi ovaj zakon?
VELAGIĆ: Usvajanje Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u Hercegovačko-neretvanskom kantonu predstavlja jedan od ključnih iskoraka u reformi obrazovnog sistema.
Ovim zakonom sistemski i sveobuhvatno uređujemo oblast koja je temeljna za rani razvoj djece, a koja je u našem kantonu regulirana zastarjelim zakonodavstvom.
Ovim Zakonom nastoji se ojačati poimanje uloge i značaja predškolskog odgoja i obrazovanja kao prvog i vrlo važnog obrazovnog nivoa. Također, time ćemo izvršiti obavezu usklađivanja zakona sa propisima Okvirnog zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u BiH.
Prošle godine, pristupilo se izradi ovog zakona kroz koji se prije svega nastoji ojačati percepcija uloge i značaja predškolskog odgoja i obrazovanja kao prve i vrlo važne obrazovne stepenice, ali i stvoriti pravni okvir i uspostaviti standarde koji bi omogućili veći obuhvat djece u javnim i privatnim predškolskim ustanovama u kojima bi se predškolski odgoj i obrazovanje realiziralo pod jednakim uvjetima i bilo jednake kvalitete.
Predškolski odgoj nije samo priprema za školu, već osnova za cjeloživotno učenje. Ono što je posebno karakteristično za ovaj zakon i što treba istaći, jeste što on predviđa obavezan program predškolskog odgoja pred polazak u školu.
Tačan broj obaveznih sati bit će, naravno, definiran podzakonskim aktima. Hercegovačko-neretvanski kanton je jedini kanton u Federaciji Bosne i Hercegovine koji ne provodi ovaj obavezni program i u tom kontekstu ogleda se značaj donošenja ovog zakona.
Novi Zakon nas obavezuje na jaču saradnju sa lokalnim zajednicama i ustanovama, ali i osigurava pravnu zaštitu za djecu, roditelje i zaposlenike i konačno nas usklađuje s Okvirnim zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju u BiH.
On je u suštini ulaganje u budućnost našeg društva – jer jaka predškolska osnova znači snažniju osnovnu školu, bolju srednju školu i kvalitetnije društvo u cjelini.
Na koji način planirate unaprijediti inkluziju u školama, kada je riječ o djeci s poteškoćama u razvoju i asistentima u nastavi (status, novi pravilnik i slično)?
VELAGIĆ: Svako dijete ima pravo na jednake mogućnosti – pravo da se njegov glas čuje, pravo na dostojanstven život i razvoj vlastitih potencijala. Ima pravo da sanja, da se izražava kroz obrazovanje, igru, sport ili ono što ga istinski ispunjava.
Pravo na odgoj i obrazovanje nije samo formalnost – to mora biti obrazovanje koje osnažuje i raduje, podstiče maštu i ostavlja trag u srcima djece. Inkluzivno obrazovanje predstavlja jedan od ključnih segmenata savremenog obrazovnog sistema i istovremeno izazov s kojim se suočava naše društvo.
Iako je na normativnom nivou prepoznato kao prioritet, razlike između teorije i svakodnevne prakse ostaju značajne. U tom smislu, u narednom periodu planiramo, u saradnji sa drugim institucijama, unaprijediti inkluziju u školama kroz uspostavljanje jasnog i sveobuhvatnog pravnog okvira koji će regulisati status djece s poteškoćama u razvoju i asistenata u nastavi. Time želimo osigurati inkluzivno, podržavajuće i ravnopravno okruženje u kojem svako dijete ima jednake mogućnosti za uspjeh, uvažavajući specifičnosti svakog djeteta čime doprinosimo njihovom što kvalitetnijem obrazovanju, socijalnoj integraciji i boljoj pripremi za život u zajednici. Naš cilj je da svaki učenik, bez obzira na poteškoće, ima jednake mogućnosti za uspjeh i ostvarenje svog punog potencijala.
Vrijeme koje je pred nama donosi brojne izazove u svakom društvenom segmentu. Obrazovnim sektor je najosjetljiviji i rekao bih najvažniji, jer u njemu se obrazuju i odgajaju naša pokoljenja. Zbog toga ćemo uložiti maksimum napora kako bismo unaprijedili naš obrazovni sistem i osposobili ga za budućnost.